Moet ik kiezen voor SEO of SEA?

Wil je met je website of webshop geld verdienen, dan is het zaak dat jouw potentiële klanten je weten te vinden. Hiervoor kun je verschillende manieren van online marketing inzetten. De meest geschikte online marketing disciplines voor het verhogen van je websitebezoekers zijn SEO en SEA. In dit artikel lees je wat deze disciplines precies inhouden en welke voor jouw website het meest geschikt is.

SEO – duurzaam resultaat

SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Door SEO in te zetten kun je meer bezoekers naar je website of webshop trekken via de zogeheten organische zoekresultaten. Dit zijn de ‘normale’ zoekresultaten die je vindt onder de advertenties. 

Er zijn verschillende vormen van SEO:

  1. Optimaliseren van content – hierbij kun je denken aan de teksten op je website;
  2. Optimaliseren van techniek – is je website op technisch gebied goed in orde? 
  3. Verhogen van autoriteit – het versterken van je backlinkprofiel door middel van linkbuilding.

Waarom kiezen voor SEO?

Wil je meer verkeer naar je website, dan is SEO een essentiële marketingtechniek. Vrijwel iedereen gebruikt namelijk Google om een product of dienst op te zoeken. Bezoekers die je via de organische zoekresultaten binnenhaalt zijn daarnaast, in tegenstelling tot bij SEA, gratis. Ook werk je met SEO aan duurzaam resultaat. Het duurt misschien een tijdje voordat je resultaat ziet, maar dat resultaat is wel blijvend.

SEA – snel resultaat

SEA staat voor search engine advertising, oftewel zoekmachine adverteren in het Nederlands. Hierbij adverteer je op bepaalde zoekwoorden of producten om zo bovenaan gevonden te worden. Het verschil met SEO is dat je voor iedere binnengehaalde klik of conversie een bedrag moet betalen aan Google.

Er zijn verschillende vormen van SEA:

  1. Tekstadvertenties – deze staan bovenaan in de zoekresultaten van Google;
  2. Display-advertenties – dit zijn visuele advertenties die je overal op het internet terug kunt vinden;
  3. Shopping-advertenties – dit zijn advertenties specifiek voor producten. Deze vind je ook terug op de zoekresultatenpagina’s van Google en kun je aanmaken via Google Shopping.

Waarom kiezen voor SEA?

Ook SEA is erg belangrijk als je het maximale uit je website of webshop wilt halen. Veel mensen klikken namelijk al op een advertentie voordat ze überhaupt een organisch zoekresultaat hebben gezien. In tegenstelling tot bij SEO, kun je bij SEA daarnaast meteen resultaat boeken. Heb je echt snel bezoekers nodig, dan kun je beter kiezen voor SEA dan voor SEO. Wat ook mooi is: je betaalt alleen voor behaalde resultaten, zoals een klik of een conversie.