De ontwikkelingen op gebied van digitale content gaan ontzettend hard. Je moet blijven innoveren en inmiddels is film daarbij het meest zinvol. Bewegende beelden zijn voor mensen een stuk interessanter om te bekijken en blijven bekijken. Een nieuwe variant op film is de interactieve film. Een interactieve film betrekt de kijkers bij het verhaal. Dat wil zeggen dat de kijkers invloed hebben op hoe het verder gaat. Een bekend voorbeeld hiervan is de Black Mirror aflevering op Netflix waar de kijker keuzes kan maken. Dat is het idee van interactieve film.
De keuze van de kijker
De keuze ligt dus bij de kijker. Maar wat houdt dat nu precies in? Het betekent dat in een interactieve film er een moment komt, waarop een keuze gemaakt moet worden. Hoe je dit vormgeeft, is geheel aan jou als maker. Vanaf het keuzemoment zijn er twee verschillende vervolgen van de verhaallijn die je allebei moet opnemen van tevoren natuurlijk. De kijker kiest uit één van deze twee en kijkt met die keuze verder. Dit kunnen ook meerdere keuzes zijn natuurlijk, maar dat betekent ook dat je nog meer video’s moet maken voor de andere opties. Je kunt ook meerdere keuzemomenten inbouwen in je interactieve film.
Waarom interactieve film
Interactieve film zorgt voor een hoog engagement. Dat is altijd prettig voor je video content, of je nu voor je plezier een interactieve film wil maken of met een commercieel doeleinde. Een interactieve film is veel interessanter, omdat je als kijker betrokken wordt. Dat maakt dat mensen zich meer verbonden voelen met de video en dus met je bedrijf bijvoorbeeld.
Waarom niet
Het nadeel is wel dat je voor ieder keuzemoment in een interactieve film een aparte video extra moet maken. Als je bijvoorbeeld drie keer een keuzemoment hebt met twee opties, moet je alle combinaties hiervan opnemen voor je interactieve film. Dat kost tijd en geld en het kan zelfs zo zijn dat delen hiervan bijna niet bekeken worden. Dat zou zonde zijn. Bovendien is het maken van een interactieve film vrij duur.